تولید صنعتی نانوذرات سوپرپارامغناطیس داخلی، گامی مؤثر در جدایی سلولی و تشخیص زودهنگام

گفت‌و‌گو با روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی
29 نوامبر 2018
شعبه گروه صنعتی رهیاب در شهر کرمان
2 فوریه 2019

تولید صنعتی نانوذرات سوپرپارامغناطیس داخلی، گامی مؤثر در جدایی سلولی و تشخیص زودهنگام

شرکت دانش بنیان طب و صنعت رهیاب، موفق به تولید صنعتی نانوذرات سوپرپارامغناطیس اکسید آهن گردیده است. این محصول می‌تواند در حوزه‌ی پزشکی به ویژه تشخیص‌ بیماری‌ها، دارو رسانی کنترل شده، جداکننده سلولی و روش درمانی هایپرترمیا (حرارت درمانی تومورها) به کار رود.

امروزه نانوذرات سوپرپارامغناطیس اکسید آهن (Fe3O4) به طور گسترده در زمینه‌های مختلف کاربردی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نانوذرات استفاده‌های متنوعی در صنایع مختلف پزشکی، داروسازی و شیمیایی دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نانوذرات در کشور، در حوزه‌ی جداکننده سلولی با استفاده از ستون‌های MACS است. تا پیش از این برای دستیابی به این محصول، نیاز به پرداخت هزینه‌های هنگفت و واردات آن از کشورهای دیگر به ویژه آلمان بود.
در حال حاضر شرکت طب و صنعت رهیاب، موفق به تولید صنعتی این نانوذرات به همراه ستون‌های مربوطه با قیمت تمام شده‌ای در حدود نصف هزینه‌ی محصولات وارداتی شده است. این محصول از لحاظ کیفیت با نمونه‌های مشابه خارجی برابری می‌کند.
به گفته‌ی دکتر حمید دلاوری، مدیر عامل این شرکت، این محصول تا کنون موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد توسعه‌ی فناوری نانو و استانداردهای ISO 9001، ISO 14001 و OHSAS 18001 شده است. دریافت تأییدیه از آزمایشگاه همکار سازمان غذا و دارو از دیگر افتخارات این شرکت در تولید این محصول است.
در حال حاضر محصول شرکت طب و صنعت رهیاب توسط مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به منظور کاربرد در جداکننده سلولی و تهیه‌ی عامل‌های جدید دارویی خریداری و استفاده می‌شود.
دکتر دلاوری در توضیح سایر کاربردهای پزشکی نانوذرات تولیدی این شرکت عنوان کرد: «در حال حاضر در دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) از داروهایی بر پایه گادولینیوم (Gadolinium) استفاده می‌شود. این مواد قابلیت ورود هدفمند و کنترل شده به یک بافت خاص را ندارند. به عنوان مثال برای جلوگیری از انتشار سرطان، به دلیل عدم تشخیص غدد لنفاوی درگیر با تومور، پزشکان مجبور به برداشتن کلیه‌ی غدد لنفاوی بیمار هستند. این امر باعث تضعیف سیستم ایمنی بیمار می‌گردد. این در حالی است که نانوذرات مغناطیسی با خواصی نظیر زیست سازگاری و یا زمان گردش طولانی در خون، سبب ایجاد وضوح بالاتر در تصویر برداری MRI و یا تصویر برداری مولکولی می‌شوند. لذا با استفاده از این نانوذرات می‌توان با تشخیص غدد آلوده، تنها این غدد را حذف نمود. بدین ترتیب مشکل تضعیف نابجای سیستم ایمنی برطرف خواهد شد.»
لازم به توضیح است که در حال حاضر تلاش برای تولید داروی تشخیص غدد لنفاوری و تصویربرداری MRI به کمک این نانوذرات در شرکت طب و صنعت رهیاب در حال انجام است.
به گفته‌ی دکتر دلاوری، این شرکت همچنین قصد دارد از این محصول در حوزه‌ی درمان ناباروری (IVF) نیز استفاده کند و به همین دلیل مراحل آزمایشی آن در حال طی شدن است.
وی در ادامه در خصوص روش تولید این نانوذرات عنوان کرد: «تولید نانوذرات اکسید آهن عموماً از طریق احیای نمک‌های آهن در محیط قلیایی صورت می‌پذیرد. در این شرکت به منظور بهبود عملکرد این نانوذرات و افزایش ویژگی مغناطیسی آن‌ها از اصلاح سطحی نانوذرات با دکستران کربوکسیل دار کمک گرفته می‌شود.»
گفتنی است این شرکت در سال ۹۳ با تکیه بر ساخت ستون‌های جدا کننده سلولی LS،دستگاه جداکننده سلولی،کیت‌های جداکنندهسلولی، سنتز ، طراحی و توسعه‌ی نانو ذرات و پوشش‌دهی آن‌ها تأسیس گردیده و تا کنون موفق به تولید کیت‌های جداکننده سلولی از این ذرات و عرضه‌ی آن به بازار گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *